Tachov – bývalý klášter františkánů
Nástroj o dvou manuálech a pedálu postavil tachovský varhanář Antonín Gartner v roce 1751. Varhany patří k méně častému typu nástrojů s předním i zadním prospektem. Vzdušnice zásuvkové, traktury mechanické, hrací stůl vestavěn ze zadní strany do postamentu. Původní rozsah C – c3 krátká spodní oktáva, klaviatury nepůvodní (19.století) Pedál C – a 18 píšťal, po pravé straně kůru s trakturou vedenou pod podlahou. Měch v samostatné skříni po levé straně. Nová pedálová klaviatura, chromatizace od E seříznutím.
Varhany v kostele sv. Máří Magdalény by se daly přirovnat ke spící šípkové Růžence, která se ještě neprobudila a možná nikdy neprobudí. Restaurování nástroje bylo velmi složité, nejen proto, že probíhalo dlouhou dobu. Patrně od konce druhé světové války, kdy byli vyhnáni františkáni, čeští i němečtí, nástroj nehrál a nebyl udržován. Napadení všech dřevěných částí červotočem bylo kritické, cínové píšťaly byly pomačkány a potrhány. Jejich původní zvuk nikdo nepamatoval.
Restaurování probíhalo standardně, ale výsledek nesplnil očekávání. Utěšuji se tím, že i mistr se může utnou a možná se jedná o dílo, které nikdy nepatřilo k prvotřídním.
Před restaurováním Po restaurování
Hlavní stroj: Principál 8´ cín Principál 8´ přední prospekt
Flétna 8´ dřevo Flétna 8´
Oktáva 4´ cín Salicionál 8´
Quinta 1 1/3´ cín Copula minor cín
Quinta 2 2/3´cín Quinta 2 2/3´
Octava 2´cín Oktáva 2´
Mixtura sedminásobná 1´ Mixtura osminásobná 1 1/3´
Salicionál 8´ cín Oktáva 4´ zadní prospekt
Pozitiv Principál 4´ cín Principál 4´ prospekt
Gamba 8´cín (sedm dřevo) Gamba 8´
Quintadena 8´cín (osm dřevo) Quintadena 8´
Fugara 4´cín Fugara 4´
Quinta 2 2/3´cín Octava 2´
Quinta 2/3´cín Sedecima 1´
Mixtura dvouřadá 2/3´+1/2´ Rauschquinta 1 1/3´+1´
Oktáva 2´cín Quinta 2 2/3
Pedál Offenbass 16´dřevo
Violonbass 8´dřevo
Quintbass 6´ dřevo
Oktávbass 4´cín